eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaKonferencje › Biurowce w Polsce 2011
  • Tytuł:

    Biurowce w Polsce 2011

  • Kategoria: Inne
  • Cena: 2 500 + VAT PLN Teraz: 2 500 + VAT PLN
  • Termin: 2011-10-27 - 2011-10-27
  • Miejsce: / mazowieckie
  • Organizator: Nowy Adres S.A.

Serdecznie zapraszamy na 4. edycję konferencji „Biurowce w Polsce”, organizowaną przez nowyadres.pl. To najważniejsze i najbardziej prestiżowe spotkanie branży biurowej
w Polsce odbędzie się 27. października 2011 r. w hotelu Marriott w Warszawie.

W konferencji udział weźmie ponad 30 prelegentów reprezentujących pełne spektrum poglądów i opinii oraz blisko 200 uczestników czynnie działających na polskim rynku biurowym. Wśród prelegentów, moderatorów dyskusji i panelistów znajdą się dziennikarze branżowi, uznani analitycy oraz przedstawiciele największych graczy na polskim rynku biurowym. Gorąco zapraszamy!

Wstęp

Branża nieruchomości biurowych powoli, ale nieustępliwie odrabia straty poniesione wskutek globalnego spowolnienia gospodarczego. Po ustablizowaniu się sytuacji gospodarczej, w ubiegłym roku na rynek zaczęli wracać najemcy. Nadpodaż powierzchni biurowych na rynku została już w dużym stopniu zagospodarowana, w związku z czym deweloperzy odmrażają wstrzymane inwestycje. Nowych projektów brakuje bowiem na rynku - w latach 2008-2009 w całym kraju rozpoczęto ich zaledwie kilka. Deweloperzy albo zamrozili je sami, albo banki odmówiły ich finansowania, zaniepokojone dwucyfrowymi wskaźnikami powierzchni niewynajętej na niemal wszystkich rynkach regionalnych. Sytuacja rynkowa daleka jest jednak od normalności – deweloperzy i właściciele budynków wciąż muszą agresywnie zabiegać o najemców, renegocjując umowy
z obecnymi i oferując bogaty wachlarz zachęt potencjalnym. Czy jest szansa na to,
aby w najbliższym czasie rynek najemcy zmienił się w rynek dewelopera?

PROGRAM:

8.15-9.00 Rejestracja gości. Śniadanie.

9.00-9.30 Nad Wisłę na zakupy – czy polskie biurowce znów są atrakcyjne dla funduszy inwestycyjnych?

Gość Specjalny: Bruno Ettenauer - CEO CA Immobilien Anlagen AG

Przez kilka ostatnich lat duże fundusze inwestycyjne omijały nasz rynek szerokim łukiem – było to jednak wynikiem raczej kryzysu finansowego na zachodzie, a nie problemów wewnętrznych rynku. Wraz z ustabilizowaniem się sytuacji na zakupy ruszyli inwestorzy zza Odry – w pierwszych miesiącach 2011 r. transakcje sfinalizowały Deka Immobilien, RREEF czy IVG Immobilien. Nowe projekty biurowe w Polsce powstają w coraz lepiej dobranych lokalizacjach, są projektowane z myślą o ekonomicznej eksploatacji i spełniają wymogi międzynarodowych systemów certyfikacyjnych. Czy to zakupowe ożywienie może być początkiem nowej mody na polskie biurowce jako produkt inwestycyjny?

9.30-10.30 Kryzys ostatecznie zażegnany – podsumowanie aktualnej sytuacji na rynku biurowym w Polsce

2010 r. był dla sektora biurowego rokiem lizania ran i odzyskiwania kondycji po kryzysowych latach 2008-2009. Ostatnie miesiące to jednak czas ożywienia – na rynek wracają duzi międzynarodowi najemcy, rośnie liczba podpisywanych umów przednajmu, co przy bardzo niewielkiej podaży nowych powierzchni prowadzi do spadku wskaźników powierzchni niewynajętej i stabilizacji poziomu czynszów praktycznie we wszystkich dużych miastach w Polsce. Czy ta tendencja utrzyma się również w 2012 r., kiedy na rynek zaczną trafiać inwestycje rozpoczęte pod koniec kryzysu?

  • Popyt i podaż na powierzchnie biurowe w Warszawie i na największych rynkach lokalnych.
  • Obecne poziomy czynszów wywoławczych i efektywnych i przewidywane trendy cenowe.
  • Nowe projekty rozpoczęte w 2010 r. – czy rynek jest w stanie wchłonąć ponad pół miliona m kw. nowych biur?

Moderator: Radosław Górecki - Zastępca Redaktora Naczelnego Eurobuild Sp. z o.o.
Paneliści:
Jacek Wachowicz - Członek Zarządu GTC S.A.
Marcin Łapiński - Dyrektor ds. Wynajmu Skanska Property Poland Sp. z o.o.
Anna Staniszewska - Dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych, DTZ Polska Sp. z o.o.
Monika Dębska - Prezes Zarządu, Knight Frank Sp. z o.o.

10.30-10.40 Studium przypadku

Panel dyskusyjny

10.40-11.00 Przerwa na kawę i herbatę

11.00-12.00 Ile pre-lease`u potrzeba do kredytu, czyli jak długo banki będą jeszcze wstrzymywać się z finansowaniem nowych projektów biurowych?
Mimo lekkiej poprawy koniunktury i powrotu najemców, banki wciąż bardzo wstrzemięźliwie podchodzą do finansowania nowych nieruchomości komercyjnych. W wielu bankach cały czas warunkiem uzyskania kredytu jest podpisanie przed budową umów przednajmu nawet na 30 proc. planowanej powierzchni. Choć ryzyko inwestycji na rynku biurowym maleje, a popyt na nowe biura wzrasta, bankierzy wciąż pozostają nieufni wobec tego sektora nieruchomości. Dlaczego tak się dzieje?

  • Obecne kryteria przyznawania przez banki kredytów na budowę nowych obiektów komercyjnych.
  • W jaki sposób banki szacują ryzyko inwestycji biurowych?
  • Jeśli nie pre-lease, to co? Czy istnieją jakieś inne skuteczne zabezpieczenia dla finansującego inwestycję?

Moderator: Stanisław Brzeg - Wieluński, Redaktor Naczelny Miesięcznik Finansowy Bank
Paneliści: Roman Maciej Meysner - Członek Zarządu, Vantage Development S.A.

Panel dyskusyjny

12.00-12.15 Studium Przypadku – Armstrong Building Products BV

12.15-13.15 Rewitalizować czy wyburzać, czyli jak można budować nowoczesne biura przy braku pustych działek w centrach miast.
Choć teoretycznie w centrach polskich miast można jeszcze gdzieniegdzie znaleźć wolne działki nadające się pod zabudowę biurową, na przeszkodzie stają ich astronomiczne ceny, niejasna sytuacja własnościowa czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Czasem bardziej opłacalne jest kupienie całej firmy wraz z jej siedzibą, wyburzenie starych nieruchomości i budowa nowego biurowca od zera. Niekiedy nie trzeba nawet wyburzać: wiele starych konstrukcji było na tyle dobrze zaprojektowanych, że po ich zrewitalizowaniu można z łatwością przekształcić je w nowoczesny biurowiec. Jakie wyzwania stoją przed deweloperami, którzy taką okrężną drogą chcą dostarczyć na rynek nowe powierzchnie biurowe w centralnych lokalizacjach?

  • Czy to się zawsze opłaca? Koszty wyburzania i przygotowywania zabudowanych działek do budowy nowej inwestycji.
  • Jakie budynki można przekształcać na biura o wysokim standardzie?
  • Brak miejsc parkingowych w centrach miast – czy ten problem w ogóle można rozwiązać?

Paneliści: Bartłomiej Biełyszew - Właściciel B'ART Pracownia Architektury, Urbanistyki i Wnętrz

Panel dyskusyjny

13.15-14.00 Przerwa na lunch

14.00-15.00 Nie tylko certyfikaty, czyli najnowsze trendy w architekturze biurowców.
Niezwykle popularne w ostatnich latach certyfikaty środowiskowe – zwłaszcza amerykański LEED i brytyjski BREEAM – nakładają na architektów szereg wymogów, które muszą zostać spełnione już na etapie projektu. Dodatkowe ograniczenia – ale i możliwości – nakłada na architekta lokalizacja działki i jej umiejscowienie w infrastrukturze komunikacyjnej miasta. Zmieniają się również wymagania najemców – choć sektor BPO wciąż wymaga przestronnych open-space`ów, inne branże coraz częściej odchodzą od tej formuły. Jakie są najnowsze mody i kierunki w projektowaniu nowoczesnych biurowców?

  • Estetyka czy ekonomia? Czego od architektów wymagają deweloperzy anno domini 2011?
  • Droższy projekt, ale i wyższe oszczędności oraz tańsza eksploatacja. Prawda czy fałsz?
  • Mixed-use buildings – czemu nie przyjmują się w Polsce?

Panel dyskusyjny

15:00-15:10 Studium przypadku – Trox Austria GmBH (Sp. z o.o.) Oddział
w Polsce

15.10- 16.10 Jak długo potrwa jeszcze dobra passa BPO w Polsce?
Choć w rozmaitych rankingach Polska wciąż wymieniana jest na pierwszym miejscu jako najatrakcyjniejsze miejsce do lokowania nowych inwestycji z sektora BPO, zagraniczne firmy coraz łaskawszym okiem spoglądają na Bułgarię i Rumunię. Nie ma żadnych wątpliwości, że za kilka lat wraz ze wzrostem kosztów pracy w Europie Środkowej, sektor BPO będzie szukał niższych kosztów, przenosząc się dalej na wschód i południe Europy. Które branże opuszczą Polskę, a które mają szansę zostać u nas na dłużej?

  • Czy rynki regionalne – Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Trójmiasto – powinny się obawiać odwrotu firm z sektora BPO? Co robić, żeby je zatrzymać?
  • Plusy i minusy polskich pracowników na tle kapitału ludzkiego innych państw regionu
  • SSC (Shared Service Center) i R&D (Research and Development) – czy w tych sektorach wyższe koszty pracy możemy zrekompensować wyższymi kwalifikacjami?

16.10-17:00 Business mixer i zakończenie konferencji


Koszt uczestnictwa: 2500 zł netto

Szczegółowe informacje:
Katarzyna Trukawka
tel. 22 826 54 63
e-mail:

Więcej informacji na stronie Organizatora:

Edukacja

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: