-
Tytuł:
Umowy w Dystrybucji
- Kategoria: Prawo
- Cena: 3 195 + VAT PLN Teraz: 1 995 + VAT PLN
- Termin: 2010-11-17 - 2010-11-18
- Miejsce: / mazowieckie
- Organizator: Business Media Solutions Sp.z.o.o.
- Praktyczne wskazówki przygotowania umowy dystrybucyjnej
- Negocjacje warunków umów z sieciami handlowymi
- Ustalanie cen w umowach dystrybucyjnych
- Wyłączność terytorialna – korzyści biznesowe i ryzyka prawne
- Niedozwolone klauzule umowne i klauzule wyłącznościowe
- Najnowsze orzecznictwo Prezesa UOKiK
- Opłaty pozamarżowe
- Dystrybucja internetowa
- Zmowa przetargowa
- Warsztaty stanowią kontynuację i rozwinięcie zagadnień, które spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników pierwszej i drugiej edycji spotkania.
- Sprawdzeni eksperci, przedstawiciele renomowanych kancelarii prawnych, którzy na codzień doradzają w zakresie umów dystrybucyjnych, odwołując się do licznych przykładów umów i case studies, pomogą Państwu rozwiązać problemy związane z umowami dystrybucyjnymi.
- Atuty spotkania to: dwudniowa formuła spotkania, wymiana doświadczeń z prelegentami i uczestnikami spotkania, dostęp do najnowszych informacji oraz gotowych, sprawdzonych rozwiązań biznesowych.
Z pozdrowieniami
Sebastian Wojciechowski
Środa, 17 listopada
9.30 Poranna kawa, rejestracja i przywitanie
10.00 Przetargowy tryb wyboru kontrahenta a zakazane porozumienia ograniczające konkurencję
- Kiedy i dlaczego porozumienie między oferentami może zostać uznane za anty-konkurencyjne?
- Przetargi publiczne, przetargi prywatne – czy jest jakaś różnica w świetle prawa ochrony konkurencji?
- Najczęstsze formy zmów przetargowych
- Okoliczności sprzyjające „zmawianiu się”
- Podejrzane zachowania przedsiębiorców wskazujące na prawdopodobne istnienie zmowy
- Jak minimalizować ryzyka udziału w antykonkurencyjnym porozumieniu/zmowie przetargowej?
11.30 Przerwa na kawę
12.00 Ustalanie cen w umowach dystrybucyjnych
- Ogólne ramy antymonopolowe polityki cenowej dostawców
- Ceny a marże i rabaty
- Ceny maksymalne / minimalne / sztywne oraz sugerowane / narzucane
- Cenniki, publikowanie cen, drukowanie cen na produktach, ceny detaliczne w reklamach
- Ceny odsprzedaży w umowie dystrybucji - porozumienie między dostawcą a dystrybutorem czy między dystrybutorami?
- Zmiany wprowadzone nowym unijnym rozporządzeniem i wytycznymi dla ograniczeń wertykalnych
13.30 Lunch
14.30 Klauzule wyłącznościowe
- Dystrybucja wyłączna
- Zobowiązanie wyłącznej dostawy
- Zobowiązanie wyłącznego zakupu
- Zakaz konkurencji
- Klauzula angielska
- Umowy lodówkowe (wyłączne korzystanie z wynajmowanego sprzętu)
- Wyłączność półki
- Wyłączność przy sponsorowaniu wydarzeń sportowych i kulturalnych
- Ocena poszczególnych klauzul - kiedy mogą być stosowane, a kiedy nie
- Praktyczne wskazówki odnośnie sposobu dokonywania oceny klauzul wyłącznościowych
- Systemy rabatowe
16.00 Przerwa na kawę
16.30 Wyłączność terytorialna - korzyści biznesowe i ryzyka prawne
- Rodzaje dystrybucji wyłącznej (przydział terytoriów i grup klientów)
- Korzyści dla dostawcy i dystrybutora wyłącznego - monopol kontraktowy
- Model oceny dopuszczalności dystrybucji wyłącznej (wyłączenia według zasady de minimis oraz Rozporządzeń Wertykalnych)
- Możliwość zakazania dystrybutorowi prowadzenia sprzedaży aktywnej na terytoriach zastrzeżonych dla innych dystrybutorów
- Niedopuszczalność klauzul ograniczających sprzedaż pasywną poza terytorium
- Dopuszczalne ograniczenia sprzedaży w sklepach internetowych (sprzedaż pasywna)
- Przykłady z orzecznictwa UE (np. Consten Grundig, Nintendo) oraz polskiego (LOTOS/PRONAR, STALEXPORT)
17.30 Zakończenie pierwszego dnia Warsztatów
Środa, 8 września
9.30 Poranna kawa, rejestracja i przywitanie
10.00 Opłaty pozamarżowe
- Wskazanie przepisów w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczących opłat pozamarżowych
- Category management - kiedy jest dozwolony?
- Opłaty półkowe - kiedy są niezgodne z prawem, ryzyka podatkowe, strategie postępowania
- Inne opłaty zastępcze i równoważne
- Premie pieniężne i bonusy - zagrożenia wynikające z prawa ochrony konkurencji, ryzyka podatkowe
- Rabaty - zasady polityki rabatowej zgodnej z prawem konkurencji, przykłady z orzecznictwa
- Symulacja przebiegu postępowania dotyczącego odzyskania opłat pozamarżowych – ćwiczenia z udziałem uczestników
11.30 Przerwa na kawę
12.00 Rozwój dystrybucji internetowej - nowe możliwości na tle Rozporządzenia KE ws. umów wertykalnych
- Wprowadzenie w tematykę porozumień wertykalnych oraz ich wyłączeń na podstawie Rozporządzenia Komisji nr 330/2010 oraz wydanych do niego Wytycznych
- Specyfika sprzedaży internetowej w porównaniu do tradycyjnych form sprzedaży
- Nowe rozporządzenie ws. wyłączeń umów wertykalnych – uwzględnienie rozwoju sprzedaży internetowej
- Tzw. „czarna lista” ograniczeń powodujących wycofanie przywileju wyłączenia grupowego oraz wyjątki od listy
- Sprzedaż bierna i sprzedaż aktywna w Internecie
- Najpoważniejsze ograniczenia sprzedaży biernej w Internecie
- Możliwość wymagania określonych standardów jakości przy odsprzedaży za pomocą witryny internetowej (dystrybucja selektywna)
- Pozytywne skutki ograniczeń wertykalnych jako uzasadnienie dla ich zastosowania; problematyka tzw. free-riding
Jarosław Sroczyński, Markiewicz & Sroczyński
13.30 Lunch
14.30 Orzecznictwo Prezesa UOKiK w sprawach umów dystrybucyjnych
- Jakie klauzule w umowach dystrybucyjnych najczęściej kwestionuje Prezes UOKiK?
- Jakie kary nakładane są za poszczególne naruszenia?
- Omówienie poszczególnych decyzji Prezesa UOKiK dotyczących umów dystrybucyjnych z ostatnich lat
16.00 Przerwa na kawę
16.30 Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania prawidłowej umowy dystrybucyjnej - cele biznesowe a regulacje prawa konkurencji
- Podstawowe różnice pomiędzy klasyczną dystrybucją a agencją i franchisingiem
- Prawidłowa identyfikacja zamierzonych celów biznesowych
- Weryfikacja zamierzonych celów w świetle zakazów prawa konkurencji
- Kwestie prawa konkurencji jako element negocjacji handlowych - sprecyzowanie odpowiedzialności stron umowy
- Celowe naruszenie prawa konkurencji a mimowolne narusznie spowodowane brakiem dbałości o tekst umowy
- Wpływ prawidłowej formy i języka umowy na obniżenie zagrożenia ze strony prawa konkurencji
- Nieprecyzyjne umowy i nieprzemyślane zobowiązania w świetle orzecznictwa Pezesa UOKiK
17.30 Zakończenie drugiego dnia Warsztatów. Wręczenie certyfikatów
Na Warsztatach spotkacie Państwo przedstawicieli działu handlowego oraz departamentu prawnego producentów i dystrybutorów branż:
- FMCG
- Farmaceutycznej
- Telekomunikacyjnej
- Energetycznej
- Chemicznej
- Budowlanej
Koszt uczestnictwa jednej osoby
w warsztatach wynosi:
1995 + VAT do 8 października
2595 + VAT do 28 października
3195 + VAT po 28 października
Cena obejmuje: prelekcje, materiały warsztatowe, przerwy kawowe, lunch.
Szczegółowe informacje:
Business Media Solutions Sp.z.o.o.
ul. Nowogrodzka 50/515
00-695 Warszawa
tel: 22 4125062
Więcej na: